Kommer man stå utan jobb i slutändan?

Vad händer i världen? Covid-19 sprider sig som en löpeld och lämnar ingen oberörd. 
 
Turistbranschen är nog den bransch som blivit mest utsatt. Hotell, konferenser och flyg är näst intill obefintliga. 
Flygningar ställs in, konkurser är nära. Folksamlingar på över 500 personer är förbjudet, konferenserna har bokats av (-64%) samma dag mot föregående år i Stockholm.
Logibokningar har störtdykt och många hotell blöder. Inte nog med det så vill folk ine bli debiterade för sina avbokningar och jag förstår, det känns skittråkigt men om vi inte gör det kommer vi inte ha några hotell framöver, vi kommer gå under. 
 
Scandic varslade igår 2000 anställda (50% av deras fasta personal) och Nordic Choice varslade i Göteborg för några dagar sedan (20% av sina anställda) och har även gått ut med att mer kommer. Stureplansgruppen med sina 3000 anställda kommer troligen behöva varsla (20% räknar de med). 
 
Alla konserter, idrottsevenemang, ja alla evenemang i stort sett har ställts in. 
 
Jag är glad att jag har haft mitt jobb i över 6 år. Jag sitter tryggt, dels för min tid här och dels för att min position inte är något som kan dras in så lätt. Jag sitter tryggt sålänge mitt hotell överlever. Detta har aldrig varit en oro för mig - att mitt hotell ska behöva stänga. Men vi kanske hamnar där. 
Det är ingen som vet, allt är så osäkert och man får ta dag för dag.  
 
En dag i taget. Stockholm, vi får kämpa på och även om börsen störtdyker, människor blir arbetslösa så kommer vi överleva detta. Vägen tillbaka kan bli lång, men vi kommer dit. Kämpa sverige. 
Allt och Inget | Jobb, arbete, arbetslös, corona, hotell, konferens, konkurs | |
Upp